Projektový servis UP
Studijní program Migrační studia
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_018/0002299
Projekt spočívá v tvorbě nového doktorského studijního programu migračních studií, aby studium mohlo být zahájeno nejpozději v září 2021. Příprava zahrnuje sepsání akreditačního spisu, rozvoj zkušeností a dovedností týmu, vytvoření spolupráce s obdobně zaměřenými pracovišti doma i v zahraničí. Ve finále tak projekt přispěje k výchově mladých talentovaných expertů pro oblast migrace, kteří mohou uspět na vysoce kvalifikovaných pozicích v ČR i zahraničí.
Cíle projektu:
Cílem projektu je úspěšná akreditace nového doktorského studia migračních studií, na základě kterého bude možné vzdělávat a připravovat odborníky pro různé oblasti a sféry imigrační a integrační politiky. Akreditace potřebného, ale v České republice ojedinělého studijního programu vyžaduje důkladné zvážení všech aspektů nově tvořeného kurikula i organizačně-technického zázemí studia. Ohledně obsahu a náplně vytvářené akreditace bude nejdůležitější zajistit vyvážený poměr zastoupení jednotlivých disciplín a klíčových konceptů, v nichž se budou studenti doktorského programu zdokonalovat. Dále je třeba zajistit, aby absolventi programu prohlubovali své dovednosti v kvalitativně i kvantitativně orientovaném výzkumu, a to jak základním, tak aplikovaném. Oproti mnoha jiným vědním disciplínám při tom migrační studia ze své logiky překračují hranice národního státu a absolventi oboru se musí umět pohybovat v mezinárodním prostoru. Naprosto nutné je tedy při tvorbě programu vycházet ze zahraničních zdrojů těch států, kde mají jednak s migration studies dlouholeté zkušenosti, a kde se nachází zároveň špičkové kapacity vědeckého výzkumu. Realizace projektu dovolí budování a rozvoj spolupráce týmu školitelů a odborných vědeckovýzkumných pracovníků na domácí i mezinárodní úrovni, které je bezprostředně spojeno s úspěšným vzděláváním mladé generace odborníků v oblasti migrace. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o zcela nový doktorský studijní program, je nezbytné jej od počátku systematicky rozvíjet a upravovat jeho náplň tak, aby se budovala pevná mezinárodní akademická spolupráce při akademickém vzdělávání doktorandů jako špičkových vědeckovýzkumných pracovníků, která bude do budoucna plně udržitelná.